Ziekte van een werknemer kan iedere werkgever overkomen. In onze vorige blog hebben we uitgelegd wat jij kan doen als werkgever om ziekteverzuim zoveel mogelijk te voorkomen. Eén van de dingen die jij kunt doen is het gesprek aan gaan met jouw werknemer. Dit kan preventief, maar ook bij (frequent) verzuim. In deze blog leggen wij uit wat een verzuimgesprek precies is en hoe jij een goed verzuimgesprek kunt voeren.
WAT IS HET?
In een verzuimgesprek bespreek je het verzuim van een werknemer. Dit doe je als een werknemer zich vaak ziek meldt, maar ook wanneer een werknemer langer ziek is. Tijdens het gesprek bespreek je zowel de mogelijke oorzaken als de mogelijke oplossingen met je werknemer.
WANNEER DOE JE HET?
Over het algemeen voer je een verzuimgesprek met werknemers die zich regelmatig ziek melden. Er wordt dan ook wel gesproken van ‘frequent verzuim’. Als werkgever bepaal je zelf wanneer je het gesprek aan gaat met je werknemer, maar als vuistregel kun je 3 ziekmeldingen per jaar aanhouden. Vaak wordt dit beschreven in het verzuimbeleid van een organisatie.
Verder voer je een verzuimgesprek met werknemers die langdurig ziek zijn. Tijdens het gesprek bespreek je de voortgang van het herstel en de re-integratie. Als werkgever moet je ervoor zorgen dat je minimaal 1 keer in de 6 weken een gesprek voert met een werknemer die langdurig ziek is. Van langdurige ziekte spreek je als een werknemer langer dan 4 weken ziek is.
WAAROM DOE JE HET?
Het doel van het gesprek voor jou als werkgever is, om erachter te komen wat de daadwerkelijk oorzaak is van het verzuim in het geval van frequent verzuim. Als je de oorzaak helder hebt, is het ook makkelijker om te kijken naar een oplossing. Zo kan je langdurig verzuim mogelijk voorkomen.
Bij langdurig verzuim is het doel van het gesprek om de afgelopen periode te evalueren. Daarnaast kijk je samen met de werknemer wat er gedaan kan worden om het herstel en de re-integratie te bevorderen.
HOE DOE JE HET?
Voordat je het gesprek gaat voeren, is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Zorg er op die manier voor dat je alle feiten helder hebt. Het daadwerkelijke gesprek begin je met het aangeven van het doel van het gesprek. Daarna ga je het verzuim met de werknemer bespreken. Let hierin wel op de privacy van de werknemer. Tijdens het gesprek is het van belang dat je goed doorvraagt en luistert naar de werknemer. Probeer uiteindelijk tot concrete afspraken te komen.
KOP & MUNT EN HET VERZUIMGESPREK
Op het gebied van verzuim kan Kop & Munt jou op verschillende manieren ontzorgen. Het voeren van een verzuimgesprek is ook onderdeel van de werkzaamheden van Kop & Munt. Wij gaan het gesprek aan met een werknemer als er door ons gesignaleerd wordt dat deze frequent verzuimt. Daarnaast voeren wij het gesprek met een werknemer die langdurig ziek is, om te werken aan de re-integratie.
Heb jij te maken met veel frequent verzuim? Of loop jij rond met een complex verzuimdossier? Neem dan contact met ons op om te kijken of wij jou kunnen ontzorgen!